måndag 10 juli 2017

Alla transportmedel finns i Hong Kong

Hong Kong är en stor och rejält kuperad stad. Redan under inflygningen inser man att det är en stad vars likhet vi inte sett förut. Detta avspeglas också i hur vi tagit oss runt i stan. Självklart har det varit taxi och buss, men också de mycket smala spårvagnarna i två våningar.

Johans kompisar på MTR har fått skjutsa oss flest gånger och har varit rätt skönt glida in i en luftkonditionerad tunnelbanevagn. 
Första dagen gick mest åt att bekanta oss med staden och vi insåg att vi valt att bo på fen dyra sidan (Kowloon), när vi trivdes lite bättre på själva Hong Kong-ön. Ett vanligt sätt att ta sig mellan öarna är att åka Starr Ferry-färjan för 2,30 och det blev två vändor för vår del.

För att förenkla vardagen finns två nästan kilometerlånga rulltrappesystem, som tar invånarna nedåt på förmiddagen och uppåt resten. Rätt kul att åka rulltrappa ändå.


Dag två tog vi oss till Lantau-ön, där en hissnande linbanetur tog oss upp till Ngong Ping. Byn är mest känd för sin gigantiska Buddhastaty och sitt tempel, men har med åren blivit rätt turistifierat.


Dag tre tog vi en specialbyggda spårvagnen som i 45-gradig lutning tog oss upp till Victoria Peak. På toppen finns numera ett köpcentrum, men huvudattraktionen är ändå vyn.

Efter lite mer shopping tog vi oss till lugnet i parken Nan Lian, som trots den heta solen fungerade som en oas i storstan. Kvällen och hela vistelsen avslutades på ett mycket litet indiskt ställe, varifrån vi promenerade hem genom nattmarknaden.

Nu drar vi vidare till Indonesien och först Dongala, långt västerut på Sulawesi. Efter morgondagens långa resdag, så drar vi ned tempot rejält.










1 kommentar: