Precis före vårt första boende i Birkimelur fanns en naturlig, het källa. Här var det vara att krypa ner i grytan i berget och landa i 38-39 gradig vatten. Surrealistiskt och underbart.
Morgonen därefter trotsade vi vädrets makter och rullade iväg till Latrabjarg. Utöver ett mäktigt kustlandskap häckar här en galet stor mängd sjöfåglar och däribland puffins. Vi kunde komma riktigt nära och eftersom de är rätt vana i människor så var de rätt obrydda.
Vi rullade dagen efter norrut och stannade först vid vattenfallet Dynjandi. Här lärde vi oss att kryssningsfartyg lägger till i närliggande fjordar och skeppar busslaster med främst amerikaner till detta vattenfall. Som tur var lämnade många när vi anlände. Zoomar ni in på bilden nedan kan ni nog se en mängd miniatyrer till människor.
Medan vi var här sprack himlen upp och den planerade lunchen var tänkt att intas på en riktigt fint belägen strand. Med 13-14 grader i luften var badet i det knappt 13-gradiga vattnet givet.
Vår dag uppe i de norra västfjordarna blev disig, men upp på en bergstopp skulle vi nog kunna ta oss ändå. Åtminstone för en lunchpicknick. Bakom byn Þingeyri ligger berget Sandafell, som bestigs via en enkel grusväg. Det blåste rejält, men vi hittade en läplats och där blev vi sittande ett tag.
Kvällen avslutades med bad i husets jacuzzi. Här i norr bodde vi i en liten by med namnet Súðavík. I badet hade vi mäktiga berg bakom oss och fjorden framför oss. Byn syns på bilden nedan.
Idag halverades så gruppen, då 3-veckorsgänget tog sig till Reykjavik för hemresa. Vi andra snurrar vidare och har nu hamnat på Snæfellsnes. Mer om det framöver…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar